20071107





Bernard Moitessier - un marin de légend

“Ik heb er geen behoefte aan terug te gaan naar Europa met al zijn valse goden. Het valt niet mee je ertegen te verdedigen – ze eten je lever op en zuigen je merg uit en laten tenslotte niets van je heel... Weggaan uit Europa om dan nog eens terug te komen, is zinloos. Het is alsof je nergens vandaan komt om dan nergens heen te gaan. Ik zal er nog wel eens komen, maar dan als toerist, denk ik, niet om er te blijven... Ik weet dat het leven een strijd is, maar in het hedendaagse Europa is die strijd een komedie geworden. Geld verdienen – geld verdienen – om er wat mee te doen? Om een nieuwe wagen aan te schaffen, terwijl de oude het nog best doet, om je ‘behoorlijk’ te kleden – ik moet lachen om dat woord ‘behoorlijk’ -, een schandalig hoge huur te betalen, te betalen voor het recht je schip in een haven af te meren en wel zoveel, dat je er in Parijs haast een kleine kamer voor zou kunnen huren, om misschien vandaag of morgen een televisie aan te schaffen; gedreven en gecommandeerd door die valse goden... Ik ga ergens heen waar je je schip mag vastleggen waar je maar wilt en waar de zon kosteloos is en de lucht die je inademt en de zee waarin je zwemt ook en waar je je op een koraalrif bruin kunt laten bakken...”

(Notitie in het scheepsjournaal van de Joshua tijdens de Sunday Times Golden Globe Race . Moitessier verliet de race in winnende positie en zeilde door naar Tahiti.)

____________________

arbeidsvitaminezee

Bill Evans - How Deep Is The Ocean ?
Found at skreemr.com
Otis Redding - (Sittin’ On) The Dock of the Bay
Found at skreemr.com
Damien Rice - Cold Water
Found at skreemr.com

Aguacinema